Jak začít meditovat

Začít meditovat nebylo nikdy jednodušší. S Calmio to jde kdykoli a kdekoli, kde máš klid. Vyzkoušej si udělat aspoň celou první lekci a uvidíš. Možná budeš překvapený, jak snadné to je. Příjemný hlas tě seznámí se základy meditace a bude tě doprovázet na každém kroku této cesty. Hlavně si na začátku moc nelam hlavu s tím, jak vůbec začít. Prostě začni.

  1. Zamysli se, čeho chceš meditací dosáhnout

    Proč vlastně meditovat? To je dobrá otázka. Nejjednodušší odpověď zní: zkus to a uvidíš. V dnešním uspěchaném světě to může být meditace jednou z mála chvil, která patří jen nám, a kdy se sami sebe můžeme upřímně zeptat, jak se vlastně máme.

    Možná tedy hledáš jen ten kousek klidu? Možná se chceš cítit uvolněnější a méně podléhat stresu? Nebo se naučit déle a intenzivněji soustředit? Či se snad dostat blíž k sobě a lépe se poznat?

    Když si na tyto otázky odpovíš hned na začátku, budeš mít jasnější motivaci k tomu, najít si na meditaci chvilku každý den. Obecně se o meditaci ve vědeckých studiích z posledních let píše o tom, že dokáže zlepšit kvalitu spánku, pomoct s úzkostmi, depresemi, posílit imunitním systém a pyšní se i dalšími přínosy.

  2. Vyber si pohodlnou meditační pozici

    Meditační pozice je úplný základ. Není třeba z toho dělat velkou vědu, jakýkoli pohodlný sed, při kterém máš vzpřímenou páteř, uvolněný krk a ramena, je v pořádku.

    Právě rovná páteř je pro meditaci to nejdůležitější. Můžeš sedět na zemi nebo klidně i na židli. Pokud má židle opěradlo, tak se prosím neopírej. Koukni se v aplikaci Calmio na průvodce, který ti v pár krocích s vhodnou meditační pozicí poradí.

    Hlavně si sedni pohodlně, ať v pozici vydržíš. Správná pozice také podporuje dýchání a soustředění. Dlaně můžeš mít složené v klíně nebo položené na stehnech, cokoli ti vyhovuje.

  3. Najdi si místo, kde máš klid

    Meditovat můžeš úplně všude a kdykoli se ti zamane. Meditace nevyžaduje žádné speciální vybavení nebo prostor. Najdi si místo, kde budeš mít pár minut klid, místo, kde tě opravdu nikdo nebude rušit. Důležité je cítit se tam dobře, a samozřejmě je lepší mít aspoň trochu uklizeno. Ideálně si vypni zvuk a vibrace na telefonu.

  4. Medituj vždy ve stejný čas

    Ráno není naše mysl ještě přehlcená myšlenkami a povinnostmi z celého dne. Proto to bývá ten nejlepší čas. Stačí pár minut – třeba hned po tom, co si vyčistíš zuby. Navíc budeš mít jistotu, že na chvilku pro meditaci během dne nezapomeneš. Vhodným časem bývá také večer, než jdeš spát. Důležitá je především pravidelnost.

    Udělej si z meditování návyk, takový malý rituál, chvilku jen pro sebe. Je dobré vědět, že tvorba dlouhodobého návyku trvá v průměru 66 dní. Těm rychlejším obvykle stačí 21 dní.

  5. Dýchej hezky přirozeně

    Když během dne v práci nebo ve škole začneš vnímat svůj dech, většinou si uvědomíš, jak je povrchní a poměrně rychlý. Během meditace by měl být náš dech spíše hlubší a pomalejší. Tím dosáhneme celkového zklidnění a uvolnění naší psychiky i těla.

    Při meditaci samozřejmě platí, že jen pozorujeme přirozený dech a vůlí jej nijak neovlivňujeme a do ničeho se nenutíme. Základem je dýchat přirozeně, přičemž výdech by měl být o něco delší.

  6. Užij si to

    I když to ze začátku nemusí být jednoduché, stojí za to vytrvat. Děláš něco pro sebe, a to má vždycky smysl. Zkus meditovat každý den alespoň pár minut – vždy v podobnou dobu, jen tak si vybuduješ zdravý návyk. A nezapomeň, že s úsměvem jde všechno líp, navíc ti sám o sobě zlepší náladu.

    Pokud máš teď chvilku, zapni si Calmio a pusť se rovnou do toho. Po pár dnech ti bude meditování připadat stejně přirozené jako dýchání.

Zkus calmio zdarma

Stáhni si zdarma aplikaci, nadechni se a začni meditovat třeba hned teď. Vše ostatní počká.